Taidekaupunki Mänttä-Vilppulassa yhden kaupungin tunnetuimman rakennuksen, Mäntän Klubin, vieressä sijaitseva Taidetalo Kiusala on kaupungin vanhimpia rakennuksia. Se on rakennettu vuonna 1910 ylempien virkailijoiden asunnoksi. Sittemmin se on ollut monenlaisessa asuinkäytössä.
Vuonna 2011 talo siirtyi Kauko Sorjosen Säätiölle yhdessä Mäntän Klubin kanssa. Samana vuonna Kiusalasta tuli taidetalo, josta 13 Mäntän Taideseuraan kuuluvaa taiteen tekijää saivat itselleen työtilat. Reilun kymmenen vuoden aikana talon väki on jonkin verran vaihtunut, mutta edelleen suurin osa talon vuokralaisista on työskennellyt Kiusalassa alusta saakka. Kiusalasta löytyy seuraavien taiteilijoiden työhuoneet:
Annikki Kujanpää
Hannele Mathlin
Heli Värrälä
Hilkka Pirinen
Jaana Palonen
Kari Perko
Kirsimaria E, Törrönen / Studio Wäkewä
Marko Marin Photography
Mirja Haikala / Nukketaiteilija, graafikko
Pasi Palonen
Pirkko Rönkkä
Raine A. Sahrman
Rita Hurmerintasekä
Kesäisin Kiusalan ympäristössä on käynnissä puistonäyttely. Katso lisätietoja Kesän näyttelyt ja galleriat -sivulta.

Kuva ja teksti: Ilkka Partanen
