Yhteenveto
Visittaidekaupunki.fi-sivuston toinen vuosi oli erittäin onnistunut ja sivuston käyttäjäluvut ylittivät odotuksia. Käyttäjien ja sivustokatseluiden määrissä tapahtui selkeä, lähes kaksinkertainen nousu. Luvut kertovat, että sivuston sisältö on laadukasta ja kiinnostaa kävijöitä.
Sivusto kokoaa tarkoituksensa mukaisesti paikalliset palvelut helposti löydettäväksi yhdelle alustalle. Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevien yrityksien ja toimijoiden määrä saatiin jälleen kasvatettua vuonna 2023.
Vuonna 2022 sivuston näkyvyyden eteen tehtyjen toimenpiteiden tavoitetut tulokset näkyvät selkeästi vuoden 2023 luvuissa. Visittaidekaupunki-sivustolle on saatu rakennettua erittäin hyvä näkyvyys Googlessa. Sivustolle suoraan tulevan liikenteen luku kertoo siitä, että sivuston tunnettuus on kasvanut ja käyttäjät hyödyntävät sitä palveluiden ja tietojen etsintään.
Kasvu Visittaidekaupunki-sivuston näkyvyydessä ja käytössä on nostattanut myös mukana olevien yrityksien ja toimijoiden digitaalista näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Yrityksille ja toimijoille, joilla ei ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä, sivusto on tuonut kaivattua ja tarpeellista digitaalista näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Visittaidekaupunki-sivuston kautta on saatu ohjattua kävijöitä myös toimijoiden omille kotisivuille tai sosiaalisen median tileille.
Yleisiä lukuja
2023 | 2022 | |
Yrityksien lkm | 181 | 177 |
Erillisiä vierailijoita sivuilla | 28.356 | 14.523 |
Sivukatselut | 159.661 | 81.000 |
Katsottuja sivuja per kävijä | 7 | 5 |
Vierailun keskimääräinen kesto | 2 min 48 sek | 2 min 55 sek |
Siirtymisiä toimijoiden verkkosivuille | 10.716 | 9.971 |
Sivustolla oli vuonna 2023 mukana 181 yrittäjää/toimijaa. Mukana olevien yrittäjien/toimijoiden määrä kasvoi muutamalla edeltävään vuoteen verrattuna.
Verkkosivustolla vieraili vuoden aikana yli 28.000 yksittäistä kävijää, mikä on melkein kaksi kertaa enemmän kuin sivuston ensimmäisenä vuonna. Kävijämäärät ovat olleet tasaisia koko vuoden ajan. Kesäsesonki näkyi selkeästi kävijämäärissä, jolloin nämä kolminkertaistuivat muihin kuukausiin verrattuna.
Vuoden 2023 luvut kertovat, että Visittaidekaupunki-sivuston sisältö kiinnostaa kävijöitä ja vastaa heidän tarpeitaan. Sivukatseluiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ensimmäiseen vuoteen verrattuna. Yksi kävijä katsoi keskimäärin seitsemää sivua ja vietti aikaa sivustolla melkein kolme minuuttia. Sivustokävijöiden sitoutuneisuus on siis ollut edelleen korkealla. Sitoutuneisuudeksi lasketaan esimerkiksi yksittäinen sivuvierailu, joka kestää yli 10 sekuntia tai sisältää vähintään kahden sivun katselua.
Google mittaa verkkosivustojen vierailijoiden keskimääräistä viipymisaikaa ja ottaa sen huomioon yhtenä tekijänä järjestäessään hakutuloksia. Mitä pidempi keskimääräinen vierailun kesto on, sitä tärkeämmäksi Google luokittelee sivuston ja sen paremmin se löytyy hauissa.
Kävijöistä yli kolmasosa siirtyi eteenpäin yritysten verkkosivuille, sometileille tai verkkokauppoihin. Tässä on huomioitava, ettei kaikilla Visittaidekaupunki-sivustolla olevilla toimijoilla ole sivuja tai sosiaalisen median tilejä, joille käyttäjä voisi siirtyä. Näille toimijoille kohdekortti Visit-sivustolla tuo kaivatun ja tarpeellisen diginäkyvyyden ja tekee toimijasta saavutettavan.
Liikenteen lähteet
Edeltävänä vuonna toteutettu Google-mainonta on tuottanut toivottua tulosta, sillä sivustolle on saatu rakennettua erittäin hyvä näkyvyys Googlessa. Tämä vaikuttaa suoraan verkkosivuston liikenteeseen. Yli puolet kävijöistä (55 %) siirtyivät Visittaidekaupunki-sivustolle orgaanisen haun kautta. Luku on huomattavasti korkeampi kuin edeltävänä vuonna (33 %). Googlen orgaaninen haku on erittäin tärkeä liikenteen lähde, sillä hakutuloksissa sijoilla 1–3 olevat verkkosivustot keräävät eniten klikkauksia.
Sivuston näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa on vaikuttanut Google-mainonnan lisäksi Visit-sivuston kohdekorttien ja muiden sivujen SEO-asetukset, eli hakukoneoptimointi, sekä avainsanojen käyttö sivustolla. Avainsanat liittyvät eniten käytettyihin hakusanoihin hakukoneissa.
Melkein viidesosa kävijöistä tuli sivustolle suoraan, kun edeltävänä vuonna luku oli reilu kymmenesosa. Tämä tarkoittaa sitä, että sivustoa tunnetaan ja sitä käytetään. Yhteistyökumppaneiden ja mukana olevien yritysten sivuilla olevien linkkien sekä sosiaalisen median kanavien kautta sivustolle on siirtynyt reilu 20 % kävijöistä. Luku on hieman alempi kuin vuonna 2022 (24 %). Loput liikenteestä tuli sivustolle maksetun mainonnan kautta.
Käytetyimmät hakusanat hakukoneissa
- mänttä
- pekilo
- mänttä ravintola
- mänttä vilppula
- mänttä-vilppula nähtävyydet
- mänttä nähtävyydet
- palellusvuoren näkötorni
- visit mänttä
- hilma ja onni vilppula
- mänttä ravintolat
Top 10 kategorioittain
Katso vuoden 2023 top 10 -listaukset kategorioittain tästä tiedostosta.
Käyttäjien yleiskatsaus
Reilusti yli puolet sivuston käyttäjistä ovat naisia. Käyttäjien keski-iästä ei ole tarkkaa tieto kun luvut ovat puutteellisia.
Sosiaalisen median tilit
Sometilien kävijämääristä kerätty data kertoo, että sometilejä seuraavat sekä paikalliset asukkaat ja kesäasukkaat että matkailijat.
Puolet Facebookin seuraajista (49 %) ovat paikkakunnan tai lähikuntien asukkaita. Melkein neljä viidesosaa seuraajista ovat naisia (77,6 %).
Julkaisut Visittaidekaupunki-sivuston Facebook-tilillä ovat saaneet tavoitettua paljon ihmisiä, mikä näkyy korkeassa kattavuus-luvussa. Kattavuus-luku kertoo niiden tilien lukumäärästä, jotka näkivät julkaisuja vähintään kerran.
Myös Visittaidekaupungin Instagram-julkaisut ovat tavoittaneet paljon ihmisiä, mikä näkyy hyvässä kattavuus-luvussa.
30 % Instagram-tilin seuraajista ovat Mänttä-Vilppulassa asuvia henkilöitä. Myös Instagramin seuraajista suurin osa (73,8 %) ovat naisia.