Yhteenveto
Paikalliset palvelut helposti löydettäväksi kokoava Visittaidekaupunki.fi-sivusto jatkaa suosiotaan myös tänä vuonna. Sivustolla on vieraillut vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana runsaasti kävijöitä, ja jokainen kävijä on tutustunut aina useampaan sivuun. Visittaidekaupunki-sivusto siis kiinnostaa kävijöitä ja vastaa heidän tarpeitaan.
Mukana olevien yrityksien ja toimijoiden määrä on jälleen kasvanut, vaikka sivustolta poistettiin joidenkin toimintaansa lopettaneiden toimijoiden kohdekortteja.
Erinomainen näkyvyys Googlen hakutuloksissa peilautuu sivustolle tulevassa liikenteessä, ja Google-mainonnalle ei ole enää ollut tarvetta. Sivustolle suoraan tulevan liikenteen luku kasvoi edeltävään vuoteen verrattuna. Tämä kertoo siitä, että sivuston tunnettuus on jälleen kasvanut ja käyttäjät hyödyntävät sitä palveluiden ja tietojen etsintään.
Toimijoiden omille sivuille tai sosiaalisen median tileille siirtyi lähes puolet kaikista käyttäjistä. Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevat yritykset ja toimijat hyötyvät siis sivuston digitaalisesta näkyvyydestä ja käytöstä. Yrityksille ja toimijoille, joilla ei ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä, Visittaidekaupunki-sivusto on tuonut kaivattua ja tarpeellista digitaalista näkyvyyttä ja saavutettavuutta.
Yleisiä lukuja
1.1.-31.7.2024 | 2023 | 2022 | |
Yrityksien lkm | 186 | 181 | 177 |
Erillisiä vierailijoita sivuilla | 20.120 | 28.360 | 14.520 |
Sivukatselut | 130.580 | 159.660 | 81.000 |
Katsottuja sivuja per kävijä | 6,5 | 7 | 5 |
Vierailun keskimääräinen kesto | 2 min 38 | 2 min 48 sek | 2 min 55 sek |
Siirtymisiä toimijoiden verkkosivuille | 9.900 | 10.720 | 9.970 |
Vuoden 2024 kevään ja kesän aikana Visittaidekaupunki.fi-sivustolle on tullut mukaan uusia yrityksiä ja toimijoita. Sivustolla mukana olevia yrityksiä ja toimijoita oli heinäkuun 2024 lopussa 186 kappaletta. Toimintaansa lopettaneiden yritysten kohdekortit ja tiedot on poistettu sivustolta.
Verkkosivustolla vieraili 1.1.-31.7.2024 välisenä aikana enemmän kuin 20.000 yksittäistä kävijää. Kesäsesonki näkyi selkeästi kävijämäärissä. Touko-heinäkuun välisenä aikana sivustolla vieraili yli kaksi kertaa enemmän kävijöitä (reilu 14.000) kuin tammi-huhtikuun aikana (yli 6.000).
Vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon luvut kertovat, että Visittaidekaupunki-sivuston sisältö kiinnostaa kävijöitä ja vastaa heidän tarpeitaan. Sivukatseluita on ollut yli 130 00 kappaletta. Yksi kävijä katsoi keskimäärin 6,5 sivua ja vietti aikaa sivustolla yli 2,5 minuuttia. Sivustokävijöiden sitoutuneisuus on siis korkealla.
Sitoutuneisuudella tarkoitetaan esimerkiksi yksittäinen sivuvierailu, joka kestää yli 10 sekuntia tai sisältää vähintään kahden sivun katselun. Google mittaa verkkosivustojen vierailijoiden keskimääräistä viipymisaikaa ja ottaa sen huomioon yhtenä tekijänä järjestäessään hakutuloksia. Mitä pidempi keskimääräinen vierailun kesto on, sitä tärkeämmäksi Google luokittelee sivuston ja sen paremmin se löytyy hauissa.
Melkein puolet kävijöistä siirtyi eteenpäin yritysten verkkosivuille, sometileille tai verkkokauppoihin. Siirtymisiä on ollut melkein saman verran kuin koko edeltävän vuoden aikana yhteensä. Tässä on huomioitava, ettei kaikilla Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevilla toimijoilla ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä mihin siirtyä. Näille toimijoille kohdekortti Visit-sivulla tuo tarpeellisen diginäkyvyyden ja tekee toimijasta saavutettavan.
Liikenteen lähteet
Yli puolet kävijöistä siirtyi Visittaidekaupunki-sivustolle orgaanisen haun kautta. Googlen orgaaninen haku on erittäin tärkeä liikenteen lähde, sillä hakutuloksissa sijoilla 1–3 olevat verkkosivustot keräävät eniten klikkauksia. Sivuston erinomainen näkyvyys Googlessa vaikuttaa siis verkkosivustolle tulevaan liikenteeseen.
Aiemmin toteutetulla Google-mainonta on tuottanut toivottua tulosta. Sivuston sijoitukseen Googlen hakutuloksissa on vaikuttanut Google-mainonnan lisäksi Visit-sivuston laadukas sisältö, kohdekorttien ja sivujen SEO-asetukset, eli hakukoneoptimointi, sekä avainsanojen käyttö sivustolla.
Viidesosa kävijöistä tuli sivustolle suoraan, eli kirjoittamalla Visittaidekaupunki-sivuston osoite selaimen osoitekenttään. Sivustoa siis tunnetaan ja sitä hyödynnetään toistuvasti palveluiden etsinnässä.
Maksettu somemainonta ohjasi sivustolle yli 10 % kävijöistä. Melkein saman verran kävijöistä siirtyi sivustolle yhteistyökumppaneiden ja mukana olevien yritysten sivuilla olevien linkkien sekä sosiaalisen median kanavien kautta.
Käytetyimmät hakusanat hakukoneissa
- mänttä
- mänttä-vilppula nähtävyydet
- mänttä vilppula
- mänttä ravintolat
- mänttä nähtävyydet
- mänttä ladut
- vilppulan liikennepuisto
- hilma ja onni vilppula
- mänttä lounas
- mänttä ravintola
Käyttäjien yleiskatsaus
Lähes 65 % sivuston käyttäjistä ovat naisia. Käyttäjien iästä ei ole varmaa tietoa, sillä 35 % sivuston käyttäjiltä se ei ole tiedossa.
Sosiaalisen median tilit
07/2024 | 08/2023 | |
1.103 | 965 | |
840 | 738 |
Some-tilien seuraajamäärät ovat tasaisessa kasvussa. Sometilien kävijöistä kerätty data kertoo, että sometilejä seuraavat sekä paikalliset asukkaat ja kesäasukkaat että matkailijat.
Yli 40 % Visittaidekaupunki-sivuston Facebook-tilin seuraajista ovat paikkakunnan asukkaita. Suurin osa seuraajista ovat naisia (77 %).
Julkaisut Facebook-tilillä ovat saaneet tavoitettua paljon ihmisiä, mikä näkyy korkeassa kattavuus-luvussa. Kattavuus-luku kertoo niiden tilien lukumäärästä, jotka näkivät julkaisuja vähintään kerran.
Kattavuus ja näyttökerrat eivät tarkoita samaa. Näyttökertoihin voidaan laskea se, että sama tili näkee julkaisuja useita kertoja. Tilit eivät välttämättä aina klikkaa julkaisun linkkiä, mutta ne ovat todennäköisemmin yhteydessä nähtyään julkaisua. Kattavuuteen vaikuttaa esimerkiksi kohdentaminen kohderyhmälle (mainokset).
Reilu neljäsosa Instagram-tilin seuraajista ovat Mänttä-Vilppulassa asuvia henkilöitä.
Instagram-tilin kattavuus-luku on ollut huomattavasti alhaisempi ja julkaisut eivät ole tavoittaneet yhtä suurta määrää ihmisiä kuin edeltävän vuoden vastaavana ajanjaksona (kattavuus 1.1-31.7.2023: 80 100.). Kesällä 2023 Instagram-tilillä oli erillinen somevastaava (Janita Lahtinen), jonka personoidut ja monipuoliset julkaisut ja tarinat tavoittivat kesä-heinäkuun aikana erittäin suuren määrän ihmisiä (yli 79 600). Alhaisesta kattavuusluvusta huolimatta Instagram-tilin seuraajamäärä on koko ajan kasvussa.