Yhteenveto
Paikalliset palvelut helposti löydettäväksi kokoava Visittaidekaupunki.fi-sivusto jatkaa suosiotaan. Sivustolta kerätyt luvut kertovat, että sivusto kiinnostaa kävijöitä ja vastaa heidän tarpeitaan.
Sivustolla vieraili suuri määrä ihmisiä, ja jokainen kävijä tutustui aina useampaan sivuun. Mukana olevien yrityksien ja toimijoiden määrä kasvoi jälleen edellisvuoteen verrattuna, vaikka sivustolta myös poistettiin joidenkin toimintaansa lopettaneiden toimijoiden kohdekortteja.
Erinomainen näkyvyys Googlen hakutuloksissa peilautuu sivustolle tulevassa suorassa liikenteessä, ja Google-mainonnalle ei ole enää ollut tarvetta. Sivuston tunnettuus on jälleen kasvanut ja käyttäjät hyödyntävät sitä palveluiden ja tietojen etsinnässä.
Toimijoiden omille sivuille tai sosiaalisen median tileille siirtyi kolmasosa kaikista käyttäjistä. Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevat yritykset ja toimijat hyötyvät siis sivuston digitaalisesta näkyvyydestä ja käytöstä, etenkin mikäli heillä ei ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä.
Yleisiä lukuja
2024 | 2023 | 2022 | |
Yritysten lkm | 185 | 181 | 177 |
Erillisiä vierailijoita sivuilla | 29 600 | 28 360 | 14 520 |
Sivukatselut | 184 620 | 159 660 | 81 000 |
Katsottuja sivuja per kävijä | 6 | 7 | 5 |
Vierailun keskimääräinen kesto | 2 min 40 sek | 2 min 48 sek | 2 min 55 sek |
Siirtymisiä toimijoiden verkkosivuille | 10 615 | 10 720 | 9 970 |
Luvut kertovat, että Visittaidekaupunki-sivuston sisältö kiinnostaa kävijöitä ja vastaa heidän tarpeitaan.
Vuoden 2024 aikana Visittaidekaupunki.fi-sivustolla on ollut vaihtelevuutta toimijoissa ja niiden määrässä. Sivustolle on tullut mukaan uusia yrityksiä ja toimijoita, ja toimintaansa lopettaneiden yritysten kohdekortit ja tiedot on poistettu sivustolta. Sivustolla mukana olevia yrityksiä ja toimijoita oli vuoden lopussa 185 kappaletta.
Verkkosivustolla vieraili vuoden aikana yli 29 600 yksittäistä kävijää. Kesäsesonki näkyi selkeästi kävijämäärissä. Kesä-elokuun välisenä aikana sivustolla vieraili yli kaksi kertaa enemmän kävijöitä (reilu 15 000) kuin muina vuodenaikoina (tammi-huhtikuu yli 6 000, syys-joulukuu yli 6 600 kävijää).
Sivukatseluita on ollut yli 184 600 kappaletta. Yksi kävijä katsoi keskimäärin 6 sivua ja vietti aikaa sivustolla yli 2,5 minuuttia. Sivustokävijöiden sitoutuneisuus on siis korkealla.
Sitoutuneisuudella tarkoitetaan esimerkiksi yksittäinen sivuvierailu, joka kestää yli 10 sekuntia tai sisältää vähintään kahden sivun katselun. Google mittaa verkkosivustojen vierailijoiden keskimääräistä viipymisaikaa ja ottaa sen huomioon yhtenä tekijänä järjestäessään hakutuloksia. Mitä pidempi keskimääräinen vierailun kesto on, sitä tärkeämmäksi Google luokittelee sivuston ja sen paremmin se löytyy hauissa.
Yli 10 600 kävijää siirtyi Visittaidekaupunki-sivustolta eteenpäin yritysten verkkosivuille, sometileille tai verkkokauppoihin. Tässä on huomioitava, ettei kaikilla Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevilla toimijoilla ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä mihin siirtyä. Näille toimijoille kohdekortti Visit-sivulla tuo tarpeellisen diginäkyvyyden ja tekee toimijasta saavutettavan.
Liikenteen lähteet
60 % kävijöistä siirtyi Visittaidekaupunki-sivustolle orgaanisen haun kautta. Korkea sijoittuminen Googlen orgaanisessa haussa on erittäin tärkeä, sillä hakutuloksissa sijoilla 1–3 olevat verkkosivustot keräävät eniten klikkauksia. Sivuston erinomainen näkyvyys Googlessa vaikuttaa siis verkkosivustolle tulevaan liikenteeseen.
Sivuston alkuvaiheessa toteutettu Google-mainonta on tuottanut toivottua tulosta. Sivuston sijoitukseen Googlen hakutuloksissa on vaikuttanut Google-mainonnan lisäksi sivuston laadukas sisältö, kohdekorttien ja sivujen SEO-asetukset, eli hakukoneoptimointi, johon kuuluu muun muassa avainsanojen käyttö sivustolla.
Reilu viidesosa kävijöistä tuli sivustolle suoraan, eli kirjoittamalla Visittaidekaupunki-sivuston URL selaimen osoitekenttään. Tämä tarkoittaa sitä, että sivustoa tunnetaan ja sitä hyödynnetään toistuvasti palveluiden etsinnässä.
Maksettu somemainonta ohjasi sivustolle 8,1 % kävijöistä. Melkein saman verran kävijöitä siirtyi sivustolle yhteistyökumppaneiden ja mukana olevien yritysten sivuilla olevien linkkien sekä sosiaalisen median kanavien kautta.
Käytetyimmät hakusanat hakukoneissa
- mänttä
- mäntän uimahalli
- mänttä-vilppula nähtävyydet
- mänttä vilppula
- mänttä ravintolat
- mänttä nähtävyydet
- hilma ja onni vilppula
- mänttä lounas
- vilppulan liikennepuisto
- mänttä ladut
Top 10 kategorioittain
Top 10 -listauksissa esitetään vierailluimmat kohdekortit, siirtymiset yrityksien sivuille sekä käytetyimmät hakusanat kategorioittain (Taide ja kulttuuri, Majoitu, Syö ja juo, Näe ja koe, Palvelut ja Hyvinvointi). Katso top 10 -listaukset tästä tiedostosta.
Käyttäjien yleiskatsaus
Lähes 64 % sivuston käyttäjistä ovat naisia. Käyttäjien iästä ei ole varmaa tietoa, sillä 65,7 % sivuston käyttäjiltä se ei ole tiedossa.
Sosiaalisen median tilit
Seuraajat | Julkaisut | Kattavuus | Näyttökerrat | |
1 127 | 139 kpl | 22 100 | 97 200 | |
886 | 600* | 9 100 | 59 900 |
*julkaisuista 500 kpl olivat Instagram-tarinoita
Some-tilien seuraajamäärät ovat tasaisessa kasvussa. Somejulkaisuja on ollut keskimäärin 2 kpl viikossa. Facebook-julkaisut ovat tavoittaneet yli 22 100 ihmistä ja Instagram-julkaisut 9 100. Kattavuusluvut ovat niiden tilien lkm, jotka näkivät julkaisuja vähintään kerran. Näyttökertoihin voidaan laskea se, että sama tili näkee julkaisuja useita kertoja. Tilit eivät välttämättä aina klikkaa julkaisun linkkiä, mutta ne ovat todennäköisemmin yhteydessä nähtyään julkaisua.
Kesän somekampanjat 2024
Kesällä 2024 toteutettiin somekanavissa MW-Kehityksen ja kaupungin matkailupalveluiden yhteisiä markkinointikampanjoita. Yhdestä kuvasta ja tekstistä tai kuvakarusellista koostuvat kampanjat toivat maksullista lisänäkyvyyttä sivuston toimijoille ja tapahtumille. Kesän somekampanjan tulokset olivat erinomaiset ja ylittivät kaikki odotukset!
Kampanjan tavoitteena olivat linkin klikkaukset. Tavoitteena oli siis saada ihmisiä klikkaamaan mainoksissa olevia linkkejä ja näin siirtymään kampanjassa mukana olevien yritysten ja toimijoiden kohdekortteihin Visittaidekaupunki-sivustolla.
YHTEENSÄ | Yritykset/ toimijat |
Kaupunki | |
Mainoksien lkm | 19 kpl | 7 kpl | 12 kpl |
Klikkauksia | 8 820 | 3 710 | 5 110 |
Klikkaus-prosentti | 2,95 % | 3,17 % | 2,88 % |
Tavoitettu (kattavuus) | 178 530 | 60 580 | 117 950 |
Näyttökerrat | 299 580 | 122 120 | 177 460 |
1 % klikkausprosentti nähdään hyvänä, eli somekampanjan kesimääräinen klikkausprosentti (lähes 3 %) on erittäin hyvä. Kampanjalla saatiin tavoitettua yli 178 500 henkilöä ja näyttökertoja kertyi lähes 300 000! Tämä kertoo siitä, että mainokset oli kohdennettu oikealle kohderyhmälle.
Yli 30 % Visittaidekaupunki-sivuston Facebook-tilin seuraajista ovat paikkakunnan asukkaita. Suurin osa Facebook-seuraajista (yli 77 %) on naisia, jotka ovat pääosiltaan yli 35-vuotiaita.
Noin neljäsosa Instagram-tilin seuraajista ovat Mänttä-Vilppulassa asuvia henkilöitä. Instagram-tilin seuraajista yli 73 % ovat naisia, joista suurin osa on 35-54 vuotiaita.
Sometilien kävijöistä kerätty data kertoo, että sometilejä seuraavat niin paikalliset asukkaat kuin kesäasukkaat ja matkailijat.