Yhteenveto
Visittaidekaupunki.fi-sivuston ensimmäinen vuosi oli hyvin onnistunut ja sivustolle asetetut tavoitteet on saavutettu. Käyttäjäluvut ovat hyvin tyydyttäviä ja kertovat, että sivuston sisältö on laadukasta ja kiinnostaa kävijöitä.
Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevien yrityksien ja toimijoiden määrä lähes nelinkertaistui joulukuussa 2021 tapahtuneen julkaisun jälkeen. Sivuston tavoite koota paikalliset palvelut yhdelle alustalle ja helposti löydettäväksi on saavutettu.
Näkyvyyden eteen tehdyt toimenpiteet sivuston rakennus- ja alkuvaiheessa , kuten esimerkiksi SEO-asetukset, avainsanojen käyttö sekä Google-mainonta ovat tuottaneet toivottuja tuloksia. Visittaidekaupunki-sivustolle on saatu rakennettua hyvä näkyvyys Googlessa. Näin ollen myös mukana olevien yrityksien ja toimijoiden digitaalinen näkyvyys ja saavutettavuus on kasvanut. Sivusto on tuonut kaivattua ja tarpeellista digitaalista näkyvyyttä ja saavutettavuutta sellaisille toimijoille, joilla ei ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tiliä. Visittaidekaupunki-sivuston kautta on saatu ohjattua suuri osa kävijöistä myös toimijoiden omille kotisivuille tai sosiaalisen median tileille.
Yleisiä lukuja
2022 | |
Yrityksien lkm | 177 |
Erillisiä vierailijoita sivuilla | 14.523 |
Sivukatselut | 81.000 |
Katsottuja sivuja per kävijä | 5 |
Vierailun keskimääräinen kesto | 2 min 55 sek |
Siirtymisiä toimijoiden verkkosivuille | 9.971 |
Vuoden 2022 lopussa Visittaidekaupunki-sivustolla oli mukana 177 yrittäjää/toimijaa. Mukana olevien yrityksien ja toimijoiden määrä on kasvanut huimasti ensimmäisen vuoden aikana. Visit-sivuston julkaisuhetkenä joulukuussa 2021 sivustolla oli mukana vain reilu 50 palveluyritystä.
Verkkosivustolla vieraili sen ensimmäisen vuoden aikana yli 14.500 yksittäistä kävijää. Sivukatseluita oli 81.000. Yksi kävijä katsoi keskimäärin viittä sivua ja vietti aikaa sivustolla melkein kolme minuuttia. Tämä tarkoittaa sitä, että Visittaidekaupunki-sivuston sisältö kiinnosti kävijöitä ja vastasi heidän tarpeitaan. Sivustokävijöiden sitoutuneisuus oli korkealla. Sitoutuneisuudella tarkoitetaan esimerkiksi yksittäinen sivuvierailu, joka kestää yli 10 sekuntia tai sisältää vähintään kahden sivun katselun.
Google mittaa verkkosivustojen vierailijoiden keskimääräistä viipymisaikaa ja ottaa sen huomioon yhtenä tekijänä järjestäessään hakutuloksia. Mitä pidempi keskimääräinen vierailun kesto on, sitä tärkeämmäksi Google luokittelee sivuston ja sen paremmin se löytyy hauissa.
Erittäin suuri määrä – yli kaksi kolmasosaa – kävijöistä siirtyi eteenpäin yritysten verkkosivuille, sometileille tai verkkokauppoihin. Tässä on huomioitava, ettei kaikilla Visittaidekaupunki-sivustolla mukana olevilla toimijoilla ole omia kotisivuja tai sosiaalisen median tilejä mihin siirtyä. Näille toimijoille kohdekortti Visittaidekaupunki-sivustolla tuo puuttuvan ja tarpeellisen diginäkyvyyden ja saavutettavuuden.
Liikenteen lähteet
Maksettu Google-mainonta toi sivustolle 27 % kävijöistä. Lähes 40 % kävijöistä siirtyivät Visittaidekaupunki-sivustolle orgaanisen haun kautta. Toteutettu Google-mainonta on siis alkanut tuottamaan jo toivottua tulosta. Sivustolle on saatu rakennettua jo hyvä näkyvyys Googlessa, mikä vaikuttaa suoraan verkkosivuston liikenteeseen. Hakutuloksissa sijoilla 1–3 olevat verkkosivustot keräävät eniten klikkauksia.
Sivuston näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa on vaikuttanut Google-mainonnan lisäksi Visittaidekaupunki-sivuston kohdekorttien ja muiden sivujen SEO-asetukset, eli hakukoneoptimointi, sekä avainsanojen käyttö sivustolla. Avainsanat liittyvät eniten käytettyihin hakusanoihin hakukoneissa. Ennen sivuston julkaisua MW-Kehitys teki avainsana-analyysin, jonka avulla tunnistettiin eniten käytetyt hakusanat.
Alle kymmenesosa kävijöistä tuli sivustolle suoraan. Visittaidekaupunki-sivuston tunnettuus oli siis vielä melko alhainen sen ensimmäisenä vuonna. Yhteistyökumppaneiden ja mukana olevien yritysten kotisivuilla olevien linkkien sekä sosiaalisen median kanavien kautta Visittaidekaupunki-sivustolle siirtyi 26 % kävijöistä.
Käytetyimmät hakusanat hakukoneissa
- mänttä
- mänttä vilppula
- mänttä museo
- mänttä ravintola
- mänttä vilppula nähtävyydet
- visit taidekaupunki
- ravintola mänttä
- ravintolat mänttä
- lounas mänttä
- mänttä tapahtumat
Top 10 kategorioittain
Katso vuoden 2022 top 10 -listaukset kategorioittain tästä tiedostosta.
Sosiaalisen median tilit
Facebook ja Instagram seuraajat
Visittaidekaupunki-sivusto on saanut pikkuhiljaa kasvatettua seuraajamääriään Facebook- ja Instagram-tileillään. Facebookissa seuraajia oli vuoden 2022 lopussa 779 ja Instagramissa 441. Melkein neljä viidesosaa sometilien seuraajista olivat naisia (Facebook 77 %; Instagram 79,3 %), suurin osa heistä iältään 35-54 vuotta.
Facebook ja Instagram kattavauus
Julkaisut Facebook- ja Instagram-tileillä ovat saaneet tavoitettua suuren määrän ihmisiä, mikä näkyy korkeissa kattavuus-luvuissa. Kattavuus-luku kertoo niiden tilien lukumäärästä, jotka näkivät julkaisuja vähintään kerran.